zpátky na výpis

Neviditelný škůdce

Dávno se již ví, že když je vydýchaný vzduch v uzavřeném prostoru, např. ve školní třídě, jsou lidé unavení, ospalí, letargičtí, špatně se koncentrují na práci, jsou málo produktivní, málo výkonní. Což se ve školní výuce poněkud nehodí :-) Na mnoha školách se proto do tříd zavádí měřiče kysličníku uhličitého (CO2, bezbarvý plyn bez chuti a zápachu, který vydechujeme), které mohou vyučujícím pomoci s rozhodováním, kdy a jak mnoho větrat. Běžně totiž člověk pozná vydýchaný vzduch převážně jen tehdy, když zvenčí vejde do dané místnosti. Ti, kteří v místnosti jsou stále, vyšší hladinu CO2 nepoznají, dokud situace není již vpravdě tristní.

Škvorecká škola nyní zakoupila přístroj na měření CO2, určený mj. pro školy.  Vyučující si tak budou postupně moci ve třídách změřit a vyzkoušet, jaké větrání je pro děti (ale i pro samotné vyučující) optimální.

Přístroj funguje na infračerveném principu (nedisperzní IR technologie, NDIR) a ukazuje hladinu CO2 na displeji. Pro jednoduchost ještě ukazuje "semafor" - zelené světlo = čerstvý vzduch (koncentrace CO2 méně než 800 ppm), oranžové světlo = střední kvalita ovzduší (800-1200 ppm), červená kontrolka = špatná kvalita ovzduší (nad 1200 ppm).  Bez zdravotních rizik lze dýchat vzduch s hladinou CO2 do ca 5000 ppm. Jednotka "ppm" udává počet molekul CO2 v milionu molekul vzduchu, parts per milion.

V běžné přírodě je hladina CO2 cca 400 ppm (čerstvý vzduch). Vzduch, vydechovaný človkěm, má ca 50 000 ppm. V uzavřených prostorech bez odpovídající ventilace, kde se nachází větší počet osob, pak hladina CO2 rychle a nepozorovatelně stoupá.

Igor Slouka.